Electro Fietsen

Systemen

Ion-systeem / bosch-systeem / TranszX / Shimano Steps

Ion-systeem

De ION-technologie is het meest verkochte syteem in Nederland. Het wordt gebruikt op de meer luxueuze fietsen van Sparta en Koga. Dit systeem bestaat met een motor in het voor- en achterwiel.

Pluspunten:

Minpunten:

Goed leesbaar display met goede indicatie acculading. Bediening bij het stuur. De draaihendel is om gas te geven bij de parkeerhulp, achteruit of powerboost tijdens het fietsen.
 



Bosch-systeem

 

De Bosch middenmotor is in 2011 op de markt gekomen.  Het systeem maakt een zeer goede indruk en Bosch is in 2013 marktleider in Europa geworden. Inmiddels leveren een zeer groot aantal merken een fiets met Bosch motor.

De meeste merken die elektrische fietsen verkopen hebben modellen met daarop het bekende Bosch e-bike systeem gemonteerd. De Bosch motoren zijn uitgebracht in de Classic+, de Active en de Performance motoren.
 

Bosch E-bike motoren

Hier een overzicht van de verschillende Bosch e-bike motoren, als volgt:

  1. De Classic + motor (dit is het 2013/2014 model) beschikbaar in Cruise 25 km/u maar ook als Speed 45 km/u.
  2. De Active motor beschikbaar in cruise 25km/u. Herkenbaar aan de grijze kleur. De motor is nieuw en meer voor het recreatief gebruik.
  3. De Performance motor beschikbaar in cruise 25 km/u als ook in 45 km/u . Herkenbaar aan de zwarte kleur. Ook deze motor is nieuw en meer voor het sportievere segment.
 

Algemeen
 

Het nieuwe 3-sensoren-concept van Bosch zorgt voor een optimale afstemming van krachten en u ervaart daarmee een uniek rijgevoel. Met 1000 sensormetingen per seconde worden kracht, trapfrequentie en snelheid optimaal gemeten en onderling op elkaar afgestemd.

 

Active lijn
 



 

Hieronder een aantal voor- en nadelen van het algemene Bosch systeem:

Pluspunten:

Minpunten:

 


TranzX-systeem

Een van de grootste leverancier van elektrische systemen is het Taiwanese TranzX. In Nederland wordt het systeem met krachtsensor gebruikt op Union. Uit de telegraaftesten die ik de afgelopen jaren heb gedaan, lijkt de krachtsensor (te) storingsgevoelig. TranzX komt in 2012 wel met een nieuwe krachtsensor bij de trapas.

TranzX heeft een serie van nieuwe e-bikesystemen ontwikkeld die fietser verbinden met de rest van de wereld. Dit past in de trend van connectivity. Mede daardoor bieden de systemen comfort en flexibiliteit. TranzX ontwikkelde tegelijkertijd drie nieuwe motoren met integratie van het nieuwe communicatiesysteem LogiX. Gebruikers zijn hierdoor verbonden met hun gps en smartphone.

TranzX-M15-Motor-272x233-272x233

Foto: TranzX brengt een volledige serie intelligente e-bike systemen. Op de foto de F15 voorwielmotor. Foto TranzX

De nieuwe productlijn komt er met drie typen batterijen waarin de laatste ontwikkelingen op accugebied zijn toegepast. Het in eigen huis ontwikkelde communicatiesysteem LogiX, dat werkt op basis van CAN-bus technologie, is voor seizoen 2016 beschikbaar op alle nieuwe producten die als basis connectiviteit tussen verschillende systeemonderdelen hebben.
 

Estitisch Design

TranzX ontwikkelde de high torque M25GT, de M16 middenmotor en de lichte F15 voorwielmotor. Elk van deze motoren is ontworpen binnen een esthetische norm die als filosofie heeft de naadloze integratie in elke frameontwerp. TranzX claimt daarbij dat zijn motoren relatief geruisloos zijn, compatibel zijn met terugtrapremmen en over de state-of-the-art RPM-sensor en controller beschikken. Al deze drie motortypen zijn uitgerust met LogiX-technologie.

Pluspunten:

Minpunten:



 

Shimano Steps

Betrouwbaar en weersbestendig

Met de introductie van STEPS zet SHIMANO de nieuwe norm voor geïntegreerd ontwerp, eenvoudige bediening en moeiteloze prestaties van e-bikes. Vanaf het moment dat het bedrijf bijna 100 jaar geleden werd opgericht, heeft Shimano zich gespecialiseerd in fietsonderdelen – het allereerste product in 1921 was een fietsvliegwiel. Shimano en fietsen zijn één. Logisch dus dat Shimano ook zorgt voor de power op je fiets.

SHIMANO STEPS is een compleet systeem in een aandrijfunit die op het frame is gemonteerd. Door de aandrijfunit te integreren in de buurt van de bottom bracket, komt het gewicht laag in het frame te liggen. Dat maakt de e-bike beter hanteerbaar. De belangrijkste elektronica zijn ingebouwd in de aandrijfunit, wat zorgt voor een betrouwbaar en weersbestendig systeem. SHIMANO STEPS is een lichtgewicht systeem met een krachtige lithium-ion accu en een intelligent accubeheersysteem. SHIMANO STEPS brengt je verder dan ooit. Juist deze denkwijze maakt SHIMANO STEPS uniek.

Geïntegreerde elektronische schakeling

steer

SHIMANO STEPS is leverbaar met drie versnellingssystemen. Je haalt het meeste uit SHIMANO STEPS met de interne Di2 naafversnelling, een elektronische schakeling die perfect is geïntegreerd in de aandrijfunit. Door kort het vermogen te verlagen tijdens het schakelen, verloopt de overgang van de ene naar de andere versnelling verbazingwekkend soepel. Het systeem schakelt ook automatisch terug als je stopt en is klaar voor een snel vertrek als het licht op groen springt. Alleen Shimano heeft die kennis van de elektrische aandrijfunit plus de versnellingscomponenten. Alleen Shimano kan deze integratie realiseren. En dat maakt een groot verschil voor de rijder.

Optioneel is SHIMANO STEPS ook leverbaar met een conventionele, mechanisch bediende interne naafversnelling of voor gebruik met een multi-sprocket cassette en traditionele achterderailleur. Deze veelzijdigheid is een van de vele sterke punten van SHIMANO STEPS. SHIMANO STEPS wordt gebruikt door diverse bekende fietsfabrikanten die het systeem toepassen op talloze modellen om aan de wensen van een breed scala aan fietsers tegemoet te komen. Kortom, een e-bike met SHIMANO STEPS is een natuurlijke keuze.

Volledig automatisch schakelen

SW-E6000_zz_zz_L_S1De combinatie van de SHIMANO STEPS aandrijfunits DU-E6001 & DU-E6010 en de Di2 compatibele naven bieden de mogelijkheid voor volledig automatisch schakelen. SHIMANO STEPS geeft een automatisch signaal, gebaseerd op trapfrequentie en snelheid, aan de Nexus-8 Di2 naaf om naar het passende interne tandwiel te schakelen. De aandrijfunit vermindert tijdelijk de kettingspanning tijdens het fietsen, waardoor de naaf naar de juiste versnelling gaan. Dit resulteert in een soepel rijgedrag omdat de fietser zich geen zorgen hoeft te maken of hij wel in de juiste versnelling rijdt. Erg handig voor fietsers die niet gewend zijn om te schakelen, wanneer ze bijvoorbeeld plotseling moeten stoppen.

 





 

Verzekeringen

De juiste fietsverzekering voor je fiets:
  • Enra voor diefstal of omnium
  • Callant voor diefstal of omnium
Tot 5 jaar bij ons beschikbaar, neem contact met ons op via 089/76.03.03 of spring binnen.


 

Testen

 
Er is bij ons de mogelijkheid om meer dan 10 verschillende fietsen te testen met hun eigen systeem en uitvoering.
Interesse bel ons op 089/76.03.03