Madone

De ultieme racefiets





 




 




Voor de nieuwe Madone heeft het ontwerpteam van Trek volledig nieuwe KVF-(Kammtail Virtual Foil) buisvormen ontworpen. Het afgeknotte airfoil-profiel met minimale luchtweerstand is aerodynamisch nog verder verbeterd om zodoende het meest verfijnde aero-frame plus vorkontwerp ooit te ontwikkelen. De virtuele achterzijde van het aerodynamische profiel buigt mee met de hoek waaronder de zijwind aansnijdt, waardoor de weerstand in de praktijk aanzienlijk afneemt. De nieuwe, geoptimaliseerde KVF-vork van de Madone heeft een hogere laterale stijfheid voor een preciezer stuurgedrag en is voorzien van unieke geïntegreerde carbon dropouts die het gewicht verlagen.





Trek gebruikt de woorden 'ultieme racefiets' eerbiedig en begrijpt dat zo'n titel niet alleen wordt verdiend door de meest aerodynamische racefiets ter wereld te maken. De ultieme racefiets moet rijden zoals zijn bijnaam suggereert. Er is een volledig nieuwe geïntegreerde tube-in-tube IsoSpeed decoupler gemaakt waarbij de binnenbuis onafhankelijk van de buitenste aerodynamische buis kan bewegen. Door deze constructie te koppelen aan het geavanceerde aerodynamische ontwerp van de Madone, heeft Trek een aero-fiets gecreëerd die 57,5% meer verticale flexibiliteit heeft dan zijn naaste concurrent.





Hoewel Trek al jaren voorop loopt met integratie en gekoppelde technologieën - van seatmast-ontwerp tot draadloze communicatie - is de nieuwe Madone opnieuw een stap voorwaarts richting een naadloze fietservaring. De diepte waarmee de ingenieurs van Trek in het ontwerp zijn gedoken is zowel een visuele als experimentele reis geweest. Het resultaat wordt direct zichtbaar bij de eerste blik op een van de meest vooruitstrevende aspecten van de Madone, namelijk de zelf ontworpen aerodynamische stuur/stuurpencombinatie. Deze stuur/stuurpen is volledig geïntegreerd in het frame en heeft het slankste, meest aerodynamische profiel dat ooit ontworpen is. Het is tevens de behuizing van alle kabels die bij de meeste racefietsen nog een rommeltje maken van de cockpit.